v.11 Processen fortgår, samtidigt som vi lär oss om sköldpaddor, våren, positionssystem och pratar värdegrund

Allmänt

Debatten fortsätter kring huruvida man ska eller inte ska få “ledigt” för att göra sitt skolarbete på distans, med hjälp av utbildade lärare, i mindre grupper, där man följer den svenska läroplanen och arbetar helt mot hemskolans planering om de så önskar. 

Det finns många tyckanden på sociala medier och i diverse tidningar från både de som har insyn, och de som inte har. Jag hoppas att hemskolan grundar sina beslut utifrån barnens bästa och att de verkligen ser över vad eleverna kommer hem med för kunskaper, och hur de utvecklat sina förmågor- innan de tar ett beslut om familjerna skulle vilja återkomma. Tack till alla er som återkopplat och ger oss feedback- såväl lärare som föräldrar!

För de som skulle vilja göra en sådan här resa för första gången, så är ni mer än välkomna att höra av er, så kan vi bistå med information kring vår verksamhet. 

Processen hos oss på Eastern Swedish, är i full gång, för att bli licensierade som en skola i det Thailändska registret och inte bara som handledning. Vi kommer då även kunna registrera våra handledare som lärare på papperet. Det är många steg i denna process även om vår verksamhet inte kommer förändras. Nytt namn, ny logga, ny byggnadslicens och även att den eventuellt kommer kunna öppnas upp för thailändska barn att få möjlighet att lära sig engelska av en headmaster och utbildad Thailärare. Denna process är något som inneburit en mängd pappersarbete, kontakt med olika instanser, flertalet signaturer på varje papper och här ser man olikheterna i hur man arbetar i länder. Vi kommer också behöva ta ner två väggar då våra klassrum  i ena byggnaden var för små, enligt riktlinjerna, vilket kommer göras under nästa månad när skolan stängt. 

Sedan kommer denna process ligga under väntan i ca 4-6 månader innan vi kan få licens stämpeln då det verkar (utifrån vad vi fått till oss) enbart är en person som har hand om att besöka och åka runt för att granska olika verksamheter. 

Denna licens kommer också innebära att vi kommer försöka öppna upp verksamheten under en längre period igen men detta är inte helt klart och vi informerar mer så fort vi vet. 

I veckan har jag fått en argumenterande text om skolmaten från en elev som gjort en undersökning. Detta kommer ge resultat redan under nästa vecka och jag har besvarat eleven i skrift tillbaka och ser fram emot om hen upplever att de fått gehör på sina argument.

Nu önskar vi alla en fortsatt trevlig helg!

Matsedel nästa vecka:  

Måndag: Pad thai Gai Tisdag: Spagetti och köttfärssås Onsdag: Green Curry Chicken Torsdag: Tacos

Marie

Förskolan 

Nya vecka betyder nytt djur att forska och lära oss mer om! Barnens nyfikenhet väcktes kring ett djur som både kan leva i vatten och på land, ett djur som simmar bra men rör sig väldigt långsamt på land. Nämligen sköldpaddan! Vi har denna vecka lärt oss att det både finns sköldpaddor som är växtätare och köttätare samt att de inte har några tänder att tugga med, så de tar tag i maten med sin “näbb” och sväljer den. Något som barnen tyckte var spännande, som de fått se på film, var att sköldpaddshonan gräver en grop som hon lägger sina ägg i. När sköldpaddorna sedan kläcks så skyndar de sig ner till vattnet så fort de kan, för att inte hinna bli uppätna. Fråga gärna era barn mer hemma om sköldpaddor 🙂

Mycket skapande har vi också sysselsatt oss med. Det har klippts, limmats och skapat både sköldpaddor, kikare och mycket annat. Några barn har även varit inne i de yngsta skolelevernas klassrum och fått känna på hur det är att gå i en skolklass. Där har det spelats spel och olika kreativa aktiviteter kopplat till språk och matematik.
Ida

F-4

En liten, men naggande go elevgrupp.

Det har varit stort fokus på egna planeringar, men också en härlig stämning

med glada skratt!

I svenska har vi arbetat med bl.a skrivuppgifter, läsförståelse, skiljetecken, motsatser och synonymer. 

I matematik har det arbetats med enheter, positionssystemet, multiplikation och problemlösning. 

Vi har även arbetat om våren, då det börjar våras där hemma i Sverige. Vi har lärt oss flera av de vanligaste vårblommorna och även målat vårblommor på bilden. 

Det har varit en jättehärlig tid när jag fått hoppa in och hjälpa till på skolan, och är tacksam för förtroendet att få vara med. Tack för mig för denna gång! 

Cia 

6-9

Några elever har varit iväg och arbetar med att presentera detta på lite olika sätt. Det handlar om ormar, ganska rejäla ormar. Presentationen görs via PowerPoint och består av bild, text och eventuellt även ljud. Även gårdagens samling kom att delvis kretsa kring ormar och elevernas erfarenheter av dessa djur. Vi hade en värdegrundsövning i veckan då vi tog våra stolar och satte oss ute på konstgräset i en ring. Där gjorde vi “Heta stolen”. Eleverna fick reagera på olika påståenden som till exempel “Ska man alltid lyda?” eller “Ska man alltid tala sanning?” och sedan diskuterade vi deras syn på saken. Inga rätt eller fel utan en övning i att ha en åsikt och kunna argumentera för den. En av eleverna gjorde en enkätundersökning kring maten och förslag på förbättringar inför nästa termin som skickats till verksamhetschefen. För övrigt har det arbetats med konversationsövningar i engelska, Tae (vår thai/engelsklärare) har varit här idag fredag och haft thaiundervisning och det har räknats på alla möjliga och omöjliga räknesätt. Vi har haft mattekluringar och även en gemensam “Veckans nutidsorientering”. 

Björn

Idrott 

Vi hade samma aktiviteter i båda grupperna, dock lite fler stationer för de äldre.

Vi startade  upp med en lek som heter “Godmorgon, godmiddag, godkväll. Vi hade cirkelträning i olika stationer, step up, hopprep, situps mm. Jobbigt värre i värmen !

På torsdagens idrott slog vi ihop hela skolan på idrotten, då vi tyckte det passar bra inför sammanslagning av de yngre och äldre eleverna nästa vecka. De äldre hade valt två aktiviteter som de själva fick leda. Vi lekte svanskull och “Catch the flag”. 

Etiketter