v.48 Bornholmsmodellen, ö-problem, 1:a advent och en livs levande Iguan på besök!

     Allmänt

Vilken härlig avslutning på veckan med en redovisning av Iguan- temat. Samtliga föräldrar var inbjudna på kaffe och kaka, där eleverna utifrån sin nivå, genomförde en muntlig presentation om Iguanen.

Det var även egenskrivna sångtexter (omgjorda barnlåtar) som sjöngs.

Kollage och målade bilder visades upp och det skulle behövas ett filmklipp för att visa den höga nivå som eleverna höll!

Det avslutades med att några av eleverna klappade och fick ha en levande Iguan (albino) på axeln som en förälder tagit med.

Vi började dagen med att tända första ljuset då det är advent på söndag- och vi läste en vers om advent. Känns som det gått fort att det snart redan är advent!

Volleyboll har nu blivit en populär aktivitet som variation på rasterna. Sortering av förskolans pärlor kan också vara en avkopplande aktivitet- tack för det!

Nästa vecka kommer vi börja träna inför Lucia som är den 13/12. Mer information om detta kommer.

På tisdag är det simträning igen- dock ej för förskolan. 

På torsdag är det idrott. Vi önskar barnen har gympaskor under idrotten för att avlasta ryggarna vid hopp och att tårna ej ska få en innebandyklubba på sig.

På söndag är det fotboll 17.00-18.00, samt tisdagar samma tid. Ta gärna med kompisar i området om barnen har så det blir ett gäng.

Matsedel nästa vecka: 

Måndag: Green curry chicken Tisdag: Potatismos och hamburgare Onsdag: Gör din egen soppa Torsdag: Korv och stroganoff med ris

Marie

Snäckorna

Nu har vi startat upp med projektet “Hav och vatten” på förskolan. Barnen har haft rollekar som fiskare och kaptener och färglagt en båt av kartong i olika färger. Vi har kommit igång med både en kortare sångsamling varje morgon och sedan ytterligare en språksamling enligt “Bornholmsmodellen”. Där läser vi en kortare bilderbok, lär oss en ramsa och sjunger en sång och vi har även övat på rimord. Vi har läst “Sagan om den lilla, lilla gumman” och “Petter och hans fyra getter”. Vi har spelat en hel del spel, främst “Ballongspelet” och “Tempo” som övar både färger och turtagning. Vi har kört ett “rörispass” då vi gjorde rörelser till olika sånger och barnen var fantastiskt duktiga på att härma och följa efter i låtarna, svettigt värre!      

Helena

Bläckfiskarna

En fin jobbvecka med våra fantastiska bläckfiskar. Vi har arbetat med ett uppskattat skrivprojekt. Vi började med att vårt skepp förliste där vi lyckades att komma till en ö och trodde att vi skulle få hjälp, men tyvärr var ön alldeles öde, eller var den verkligen det? Vi har skrivit fyra kapitel hittills där varje dag har gett oss ett nytt problem. En uppgift var en karta och självklart så blev det en skattkarta- Japp vi har en grupp med härlig fantasi! Vi kommer att renskriva våra berättelser på datorn under nästa vecka för att ge våra författare en chans att utveckla sina berättelser.

I No har vi fortsatt med Leuganprojektet. Alla har verkligen tyckt detta varit spännande. Vilken fin fredag det blev- tack alla som kom och lyssnade och tittade på våra fina collage och wow vilken sång. SÅ roligt att få dela detta med er föräldrar!

Nästa vecka på tisdag är det simning. Vi bläckfiskar åker första passet direkt på morgonen tillsammans med Linus så de kan ha badkläderna på sig eller under sina vanliga kläder om de vill. Glöm dock ej att packa ner ombyte att ha under efteråt.

Vanliga läxor till onsdagar men alla elever har även en till läxa och det är att kunna skriva hela sin adress med gatunummer och postnummer. Ni väljer själva vilken adress ni vill använda- den svenska eller den thailändska. 

Annika

Sköldpaddorna

Stavning och ordklasser, samt att träna på hur man skriver källhänvisningar och att man alltid ska använda sig av primärkällan i sin hänvisning har varit aktuellt. Även vilka bilder man får använda sig av i olika situationer och hur man filtrerar bort de som ej har licens har gåtts igenom. Be barnen visa er så även ni vet och använder er korrekt i detta.

Vid dagens redovisning så kan jag inte vara mer stolt över alla elever som varit både osäkra och oroliga men ändå genomförde fantastiska muntliga framställningar anpassat efter mottagrna (föräldrarna). 

Det handstilsshäfte som eleverna hade i läxa har genomförts noggrant. Dock önskar jag ni påminner dem om att även tänka på det i all skrift de gör för att hålla igång det. 

Veckans läxa handlar om oregelbundna verb i engelska. Se gärna om ni själva kan alla och de ska även veta vad orden betyder på svenska. Förhör på torsdag dock då jag är ledig på onsdag.

Nutidskryss ute på gräset var populärt så det fortsatte vi med som fredagsgrej. Denna vecka var det dock en svårare nivå och eleverna kände inte att de hade koll på lika mycket utifrån Lilla aktuellt som vi visade i måndags. 

Marie och Helena

Idrott

Vi gick ut hårt under veckans första idrottslektion. Cirkelträning och statisk träning stod på schemat. Eleverna fick en genomkörare av hela kroppen genom att använda sin egna kroppsvikt som motstånd i en mängd olika övningar. 

Torsdagens lektion hade syftet koordination och motorik! Genom att kunna kombinera balans, pricksäkerhet och kastteknik skulle man pricka en boll som sedan skulle ”skjutas” över en mållinje. Självklart fanns det ytterligare svårigheter längs vägen, i form av ett motståndarlag på andra sidan, med syfte att göra samma sak åt motsatt håll.

Linus

Etiketter