v.47 Play doh, jojo, analoga klockan samt önskan om mindre skärmtid och mer handstil…

Allmänt

Härligt med att se de allra yngsta (snart 2 år) trippa omkring och prata på sitt sätt medan en annan pratar engelska/tyska och de ändå gör sig förstådda både med oss och övriga barn upp till 15 år.

Nästa vecka börjar det ytterligare en “snäcka” och vi erbjuder då verksamhet måndag-onsdag för de yngsta. Från den 2/12 är det fulla veckor för de yngsta, alltså mån-fre. 

Den traditionella jojjon, har blivit en populär rastaktivitet och fler har nu beställts. Även hopprep, play doh, dans och pärla är aktiviteter som önskats och genomförs.

Maten är uppskattad men vi vill även att ni därhemma pratar om att det är bra att man tar “lagom” första portionen och sedan kanske lite till. Viktigt också att man tar lite av allt som serveras och inte bara massa av en ingrediens då det inte är beräknat så. Vi pratar även om det här i skolan givetvis.

I tisdags var det få som anslöt till fotbollen och då valde tränaren att köra handboll istället då det fanns önskemål från deltagarna om det. 

På söndag är det dags för fotboll igen 17.00-18.00.

Matsedel nästa vecka: 

Måndag: Green curry chicken Tisdag: Makaroner och korv Onsdag: Gör din egen soppa Torsdag: Tacokyckling med ris

Marie

 

Snäckorna

Förskolan har haft sångsamlingar varje förmiddag och högläsning efter lunch som rutin. Vi läser bilderböcker på både svenska, engelska och tyska. Barnen har bland annat utforskat att lägga pussel, spela spel, bygga klosstorn, öva på färgerna och att klippa med sax. Kring det kreativa skapandet har barnen målat med vattenfärger och varit med och gjort en play doh deg. När degen blev klar var det härligt att se barnens förtjusning när de utforskade och skapade med materialet. 

 

Helena

 

Bläckfiskarna

En vecka i klockans och multiplikationens tecken. Vi har gått igenom den analoga klockan och vi har tillverkat en egen tallriksklocka och övat varje dag- bra jobbat jag ser verkligen framsteg! (Ett julklappstips är en analog armbandsklocka i vår digitala värld.)

Så duktigt de har tränat på sina multiplikationstabeller, alla elever hade alla rätt! Mycket stolt fröken som ser vilket jobb ni och barnen lagt ned hemma.

I No/Sv/Bild har vi ett gemensamt Leguanprojekt på skolan där vi har sökt och letat fakta på nätet, tillverkat en fin affisch. samt ritat egna Leguaner. Eleverna har använt sig av ett sida som heter:  How to draw och gjort fantastiska bilder. När barnen gått och lagt sig så testa att gå in och följa videorna som läggs upp på denna sida, det är absolut inte enkelt men testa och jämför med era barns kreationer, så häftigt och så bra att lära sig att följa instruktioner.  

På fredag är det meningen att vi ska få möta en livs levande leguan!

Helena gjorde lera till våra yngre förskolebarn som även vi äldre fick testa. Det var så roligt att Helena gjorde även en sats lera till de större eleverna så vi fick mysiga, degiga stunder tillsammans.

Tack för en fantastisk vecka, varje morgon möter jag glada och pigga elever. Man märker även att engagemanget hos föräldrarna är så viktigt i barnens skolarbete så fortsätt så!

Om denna vecka var en så kallad klockvecka så kommer nästa vecka vara en skrivarvecka. Vi kommer nämligen att skriva olika sorters texter varje dag.

Annika

Sköldpaddorna

Vokaler och konsonanter, skrivit texter, forskat om Iguana Iguana, statistik, radie, decimaltal, medeltiden, livet i havet etc… Variationen är stor i klassrummet men nivån är lika hög från alla håll. Prov har avklarats och vi märker att det är ack så viktigt att skriva ner sina uträkningar så läsaren ska kunna förstå hur man har tänkt. Rätt svar är = 0p om man inte har en uträkning.

Vi tränar på handstil då det är en svårighet för flera elever (finmotoriken). 

Jag önskar ni därhemma ber barnen skriva lite då och då för hand och tar er en funderare på varför handstilen kanske inte är lika tydlig hos barn idag mot förra generationen och generationen innan. 

Jag vill också skicka med er en tankeställare kring skärmtiden hos barnen och VAD de använder sin skärmtid till. Pratar ni med era barn om “hur har du haft det på nätet idag”? Det finns åldersgränser på flertalet spel och appar och vi i skolans värld märker hur det sociala samspelet påverkas av att man inte kan hantera sociala medier fullt ut. 

Givetvis kommer vi fortsätta prata om detta med eleverna men vi behöver ha med er föräldrar på tåget.

Sömn och mat, samt mindre/begränsad skärmtid är något jag önskar ni tillsammans hemmavid diskuterar. Spela kort, yatzy, kasta boll, leka i poolen och ha spännande samtalsämnen på restaurangerna är lite tips ni kan försöka göra mer av tillsammans.

Vi avslutade veckan med nutidskryss ute på gräset där vi fick visa kunskaper om presidenthuset, årets julklapp, växthuseffekten och vem som blev årets julvärd.

Marie och Helena

 

Idrott

Tisdagens idrottslektion fokuserades på puls och koordination. Genom att använda oss av hopprep fick vi till en lektion som skapade rejält pulshöjande intervaller för eleverna. Eleverna var 2 och 2 för att växelvis kunna hoppa och vila. Vi avslutade sedan med olika varianter av hoppning till långhopprep.

I torsdags körde vi en form av brännboll där man skulle kasta bollen och sedan springa så många varv man hann runt sitt lag. Leken “Bommen går” med olika kommandon var också ett lekfullt inslag.

Etiketter