v.10 Sandslottstävling, simträning, ormar, multiplikation, mindmaps och fredagsdans

  Allmänt

I tisdags var det simträning för alla från 5 år och uppåt medan de yngsta var kvar och hade vattenlek på innergården. Den nya rutschkanan fick en pool som avslutning vilket var till barnens stora glädje. 

Igår var det dags för gemensam aktivitet på stranden Bee Happy igen. Det var efter barnens önskemål sandslottstävling som alla familjer gick “all in” i och diverse kreationer skapades. Det blev delad förstaplats mellan elefanten och den 450 år gamla sköldpaddan. 

Fotbollen som vi haft på onsdagar och söndagar kommer nu mer ske på föräldrarnas initiativ då elevantalet minskade idag ytterligare. Om man önska dra ihop till träning eller match, så skriv ut det i föräldragruppen och låna nyckel av oss om ni önskar vara på konstgräsplanen.

Under nästkommande vecka återvälkomnar vi Cia till att stötta gruppen F-4 och Björn handleder eleverna i 5-9. Sedan under de sista två veckorna kommer även dessa två grupper arbeta gemensamt och slås ihop.

Matsedel nästa vecka:  

Måndag: Khao Pad Gai Tisdag: Korv och makaroner Onsdag: Masaman  Torsdag: Hamburgare med bröd

Marie

Förskolan 

Nu har vi forskat och lärt oss om ett annat av de djur som lever i Thailand. Efter barnens önskemål blev det ormar. Vi har bland annat lärt oss att ormar är rovdjur – alltså köttätare och de äter bland annat möss, grodor, ödlor och insekter. Vi har också lärt oss att ormar luktar med sin tunga, de kan inte tugga utan de sväljer maten hel, de hör dåligt och de är rädda för människor.

Utöver allt vi lärt oss om ormar samt alla ormar vi skapat med hjälp av olika material och tekniker så har vi även fått in mycket matematik, bland annat genom att vi har pratat om antal och försökt koppla ihop rätt siffra med rätt antal på våra “antalsfiskar” samt lekt Kims lek, som är en lek där man utmanar sin minnesförmåga genom att plocka bort en eller flera saker och barnen ska försöka komma ihåg vilket föremål som saknas. 
Vi har rimmat med hjälp av rimkort/rimfiskar samt olika rim och ramsor. Det har också blivit mycket konstruktionslek samt utklädning och olika former av rollek såsom affär, prinsessor och superhjältar. 

Ida

F-4

Vi har satsat mycket på läsning under dessa dagar. Eleverna har fått läsa både tyst och högt och i olika miljöer för att locka fram lite extra läslust. Det har varit fortsatt mycket arbete med multiplikation och addition på olika nivåer och vi har också avslutat mattelektionerna med multiplikationsträning i form av att repetera multiplikationstabellerna. Jag tar med dessa rader också farväl för denna gången, det har varit riktigt roliga månader med en fantastisk grupp elever. Det är inte många gånger man får arbeta med en så go grupp som verkligen tar hand om varandra. På (förhoppningsvis) återseende! 

Anders 

5-9

Eleverna inledde veckan traditionsenligt med arbete ur sina planeringar men de tyckte efter en stund att det nu minsann var min tur att få en utmaning..? Detta ledde till att eleverna, på svenska lektionen, fick skriva ner fakta om sig själva som jag skulle läsa in mig på under tjugo minuter och därefter testas i en Kahoot tillverkad av eleverna. Detta blev en mycket bra övning i hur man kan föra anteckningar och hur man med hjälp av en mindmap snabbt kan minnas vad man läst. I diskussionen efter att jag genomfört testet visar det sig att eleverna sällan för anteckningar när de ska lära sig något men förhoppningsvis har jag nu sått ett frö att det kan vara en bra idé. 

Veckan avslutades sen men den traditionsenliga “fredagsdansen”. Tack alla elever, föräldrar och kollegor för att jag haft förmånen att få jobba med er och lära av er under mina månader på skolan. Nu tackar vi för oss och tar oss an nästa äventyr i Sverige.

Micke 

Idrott 

I måndags fick de yngre eleverna välja vad vi skulle göra och valet föll på Under hökens vingar och Killerball. I tisdags var samtliga återigen iväg på simträning. Roligt att se att alla elever är simkunniga, det eviga badandet i Thailand har och ger resultat, och det med råga.

Anders och Micke