v.47 Cirkus på olika sätt blandat med ballongfigurer, Thanksgiving och instrumentlära
Allmänt
Inga schemabrytande aktiviteter men däremot fortsatt hög aktivitet under rasterna med stor variation. Nästa vecka välkomnar vi Linus. Han har med sig lite nya rastsaker från Sverige, samt att han kommer introducera en utmaning av cirkuskaraktär för eleverna…
Däremot har cirkusen redan startat då ballongfigurer dök upp som en rastaktivitet!
Arbetsron i salarna är hög och barnen tar ett stort ansvar. De växer med att följa sina planeringar som skickats med, både via papper och digitalt.
Nästa vecka stundas Loy Krathong, vilket innebär att måndagens eftermiddag kommer handla om att lära sig varför högtiden firas, men också genom att alla barn får tillverka varsin Krathongbåt.
Som grädde på moset, är att samtliga familjer, bjuds in till att mötas för bad och lek på stranden Bee Happy. Detta sker alltså efter skolan och avslutas med att äta tillsammans och skicka ut båtarna på vattnet när mörkret faller.
Matsedel nästa vecka:
Måndag: Sweet and sour Tisdag: Makaroner med korv Onsdag: Skapa din egen soppa Torsdag: Spagetti med köttfärssås
Marie
Förskola + F-klass
Vi har skrivit brev och postat till våran vän “Rimmi” där vi har berättat om oss själva. Nu väntar vi spänt på ett svar! Vi har bekantat oss närmare med bokstaven R. Barnen behärskar de geometriska formerna väldigt bra nu och vi har med hjälp av trianglar och cirklar skapat mumsiga glassar. Vi har påbörjat en ny högläsningsbok – Cirkusdeckarna och barnen fortsatte på temat cirkus inne på förskolan där vi fick avnjuta en härlig show. I slutet på veckan lärde vi oss om Thanksgiving och ritade våra egna historier om pilgrimer och indianer. Veckan avslutades med “Djuren på djuris börjar skolan” avsnittet: “Att ha en bästa kompis” Sedan lekte vi tillsammans med 1-3, vilket var mycket uppskattat och pirrigt.
Lise (istället för Helena) & Lena (VFU)
1-3
Det har skrivits dagbok, brev till hemklassen, berättelser, faktatext och bokrecensioner. Vi har bland annat gått igenom vinklar i matematiken, pratat om sedlar och mynt i Sverige och i Thailand och jobbat med klockan.
Barnen har fått lära sig om de två stora högtiderna Songkran och Loy Krathong och vi har pratat om djur som finns i Thailand. Några barn har haft som teknikuppgift att bygga en kulbana på olika sätt, det klarade de galant! Vi har lärt oss några nya lekar utomhus och även haft ordlekar i klassrummet. Vi har jobbat med takt och instrumentlära på musiken och haft färglära på bilden. Linnea och Janina som är lärarstudenter har hjälpt till och stöttat barnen under veckan.
Helena (istället för Åsa som var sjuk), Janina och Linnéa (VFU)
4-5
Vi har jobbat med kroppen i NO och då både vad blodet har för funktion men även matens väg genom kroppen. Andra fokusområden har varit kartkunskap i SO:n (Europa) där både länder och städer gnuggats och tragglats. Eleverna visar annars prov på härligt samarbete både när de samlas och kör vår quiz för veckan men även under rasterna när de till exempel spelar kort tillsammans. Denna vecka handlade quizet både om geografikunskap i Sverige men även kunskap om däggdjur.
Micke
6-9
Barnen har arbetat vidare med sina planeringar från hemskolorna. Prov varvas bland annat med tyst läsning, instuderingsfrågor och utbildningsklipp. Eftersom vi på skolan kommer att uppmärksamma Loy krathong, fick alla i uppgift att lyssna på ett avsnitt på URplay, där man beskriver den buddhistiska högtiden.
Alla är också taggade på vår fredagsquiz, som vi kört i tre veckor. Det är frågor kring det eleverna arbetat med, omvärldskunskap blandat med kända artister och deras låtar. Det är härligt att se elevernas tävlingsinstinkter, men också deras samarbetsförmåga.
Anna
Idrott
Vi har fokuserat på rörelseglädje när vi i alla grupper jobbade med att skapa en hinderbana av konor, rockringar och innebandyklubbor. Eleverna fick komma med förslag på hur vi skulle röra oss igenom den och sen fick alla prova. Många kreativa förslag kom. Vi har även samarbetat i lag när vi kör multiboll som varvats med innebandy, fotboll och doppboll.
Micke