v.5 Tempelbesök och akvariebesök avverkat- nu fotboll och sedan öppet hus imorgon!

     Allmänt

I veckan har det varit diverse studiebesök i form av tempel och akvarie. VI har även utökat åldersspannet genom att öppna upp förskolan, samt tagit emot en elev som läser på gymnasiet. I samma veva arbetar vi digitalt mot en elev som är på släktbesök i norra Thailand men vill läsa och genomföra sina lektioner/ arbetsmaterial i den tidszon hon nu är i. Det innebär att vi har en iPad med video på i klassrummet,, så att även hon får tillgång till vår handledare. 

Igår var som sagt åk 3-9 (som ej tidigare i höstas varit på tempelbesök) i Mae Phim och besökte ett Tempel. Där fick de en föreläsning av en munk vad grunderna i Buddhismen är och berättat för sig om just detta templets lokala historia. De fick även en rundvandring och vara delaktiga i en traditionsenlig bön som ska upprepas 3ggr varje gång för lycka och välfärd.

Idag har det varit akvariebesök för åk F-klass- åk 2 som ej var där tidigare i höstas). Vissa hade inför besöket pratat och forskat om djur i vattnet som förarbete.

Idag på eftermiddagen så är det en mindre fotbollsturnering som en familj styrt upp på eget initiativ och imorgon lördag (3/2) är det öppet hus hos oss, där vi får besök även av thailändska barn och föräldrar som har helgskola i Rayong för att lära sig mer engelska. Vi ska tillsammans leka, baka, dansa och konversera där vi från vår sida erbjuder lite “svenska” lekar och bakning och de i sin tur kommer visa lite thailändska aktiviteter och skapande av dessert. Spännande!

Från och med nästa vecka kommer bussen en kvart tidigare för de som har stopp åt Mae Phim-hållet- men nya tidtabellen ligger ute på föräldrasidan.

Jag tar 2 citat från olika gruppers veckobrev och klistrar in här: 

Grymt bra jobbat och Trevlig helg! 

Matsedel nästa vecka: 

Måndag: Khao Pad gai  Tisdag: Makaroner med korv Onsdag: Masaman       Torsdag: spagetti och köttfärssås 

Marie

Förskolan

Äntligen kom det lite yngre barn så vi fick slå upp portarna till förskoleverksamheten. Vi är ett härligt gäng med 2-4 åringar som lekt, busat, och skrattat tillsammans. Vi har tränat på att namnge färger och arbetat med siffrornas former, beroende på ålder och nivå. 

Vi har haft rast med de något äldre barnen (F-3), som visar en otrolig respekt och leker tillsammans med dem. En fantastisk miljö för barn att öva kommunikation mot både jämnåriga och äldre. Vi har övat mycket på att välja en aktivitet, ha tålamod, slutföra aktiviteten samt städa- innan det är dags för en ny. Energinivån är hög!

Ralf

F-klass

Puss, prutt och potta! Alla är ord som börjar på P. Det har varit veckans bokstav som vi jobbat med på olika sätt. Vi har pratat om vilka fiskar som bor i Thailand inför akvarium besök och barnen har målat bilder på detta tema. Udda och jämna tal har några jobbat med och att känna igen och benämna former har varit fokus för andra. Alla har fått träna på att forma siffrorna rätt, uppifrån och ner. Vi har lekt Kims lek i klassen och en namnlek ihop med åk 1-4 där det gäller att vara först med att säga kompisens namn när skynket faller ner mellan två barn. På musiken provade vi att spela på olika rytminstrument såsom trumma, maracas, tamburin och även xylofon. 

Helena 

1-4

I 1-4 har vi arbetat mycket med stavningsregler. Barnen har arbetat enskilt och i helklass där de bland annat fått rätta “Anders tokiga meningar”. Stor bokstav och punkt är något vi försöker pränta in så att det verkligen sitter. Vi har också haft lyxen att vara två handledare på vissa lektioner och då har högläsningen prioriterats. Idag, fredag åkte de elever som inte tidigare varit där till akvariet. Barnen har fått måla och skriva fakta om ett valfritt vattendjur levandes i Thailand. Det var roligt att höra dem gå runt i dag på akvariet och berätta för varandra vad de lärt sig om sitt djur. Ett roligt avslut på veckan! 

Anders

4-5

– Vi måste ha fotbollstema på quizet den här veckan Micke! ropade barnen i måndags och så fick det bli. Svenskan, matematiken och övriga ämnen blandades alltså med frågor om t.ex. vilken arena som egentligen är störst i England eller vilket lag i Italien som kallas “den gamla damen”. Att hitta morötter som gör det andra arbetet lite lättare börjar bli allt viktigare när veckorna rullar på och när den egna planeringen inte alltid är superkul. 

Det blev som tidigare nämnt även ett tempelbesök för vissa (fråga dem gärna lite hemma om hur de upplevde besöket) och då kunde de som redan gjort utflykten förra terminen jobba på i en lite mindre grupp. 

Micke 

3-6

Arbetsro! Det är ett av de första eleverna säger när man ber dem förklara skillnaden mot skolan hemma. Här kan jag koncentrera mig och arbeta. Självklart är detta något vi arbetar väldigt mycket med, men det är en sådan lyx att kunna undervisa en grupp om 10-12 elever. Vad har vi då gjort under veckans lektioner? Några exempel på detta är hur människokroppen fungerar, komparera engelska verb, se samband mellan bråk och procent och samhällskunskap med lag och rätt. Som ni ser så skiljer sig inte innehållet här mot undervisningen hemma. Men det som skiljer är att man får göra det i en oerhört skön och rofylld miljö. 

Linus

6-9

Från ett “pedagogiskt tempel” till ett äkta buddhistiskt tempel behöver steget inte alltid vara så långt. I det här fallet, ca 30 minuter bort. Fyra av gruppens deltagare som inte tidigare erbjudits detta var med för att lyssna, lära och uppleva. Några av de som var med har redan hunnit skriva redogörelser från besöket. Här vill jag dela två citat ur dessa texter:

“Jag har fått lära mig en massa nytt om buddhismen som jag tror inte är så vanligt att andra vet…”

“Vi tog bilder rätt ofta. Jag tyckte det va kul men varmt.”

Övriga elever stannade på skolan och arbetade utifrån sina planeringar i en annan grupp.

Binära tal, ekvationer, skrivregler, fakta om Europa, djurens evolution, verb i spanska, engelska konversationer i smågrupper, är en lite gott och blandat-mix med vad som arbetats mer med innanför våra 4 väggar.

Björn 

Idrott

I måndags tränade vi racketsport i form av badminton och pingis. Perfekt för att träna öga-hand koordination. I början var det klurigt att träffa bollen men alla elever klarade det tillslut. Vi kommer att träna mer kommande vecka. 

I onsdags efter uppvärmningen sprang vi några pulshöjande stafetter för att senare gå vidare med trippelboll. 

Anders

Varför behöver jag värma upp? – Jag är redan varm! Detta är en fråga som kommer titt som tätt. Svaret är enkelt, du må vara varm men inte dina muskler! Vi har spelat trippelboll och krabbfotboll. Vi har också haft stafetter där samarbete var lösningen för att klara av uppgiften. Vi har som regel att vi avslutar lektionerna med nedvarvning och lite stretching. Under denna tid är det perfekt att få in en del teoretiska inslag kring hur musklerna fungerar.  

Linus

Min grupp fortsatte träna på den egenkomponerade streetdance som vi startade förra veckan och vi bjöd även in åk 6 att delta vilket var roligt! Slutprodukten kommer köras på lördag då skolan har “öppet hus” och besök av elever från en lokal skola i området. Vi hann även få in lite styrketräning vilket är en utmaning i värmen men barnen kämpade på fantastiskt bra som vanligt. 

På torsdagslektionen körde vi lite olika stafetter där teknik, träffsäkerhet och snabbhet tränades. 

Micke